torsdag 6 maj 2010

Öl och åter öl


I slutet av april hade vi ölprovning på jobbet, inkluderande alla möjliga olika varianter - burkar, flaskor, lager, ale, veteöl osv. Tio stycken allt som allt och något delade meningar. Här följer mina, icke så objektiva, åsikter.

Först ut var den nya franska Jenlain på halvburk; en lätt, basic lager som hade en skum bismak och inte alls föll mig i smaken. Yuk! Vidare en helburk i form av Crocodile och den var bättre (inte speciellt svårt, visserligen), men fortfarande en ganska trist, vanlig lager. Och som nummer tre, S:t Eriks Pilsner (som jag visste sedan innan inte hade fått så bra kritik) och mjae. Fruktigare än de första, men något parfymerad och ingen hit direkt. Pilsnern är f ö ursprungslagern, även om det lätt blir ett smeknamn för en öl i allmänhet.

Öl nummer fyra var mer åt bärnstenshållet och något mer av en ale, men nehejdå. Också det en lager, nämligen Dugges Lager No 1. Den var helt okej. 5:an gick åter åt det gulare hållet, men inte lika gul som de första och dessutom grumlig; veteölen 312 Urban Wheat Ale. Lite jästig, men trevlig. Som nummer 6: Nils Oscars Kalasöl och nu blev det rejäl bärnsten igen och alla gånger en mörk lager, full med sirap och melass och brändare toner. Gott!

7:an var helt klart min stora, nya favorit; Ocean Eko Pale Ale, bärnstensbrun, ekologisk och mer komplex än alla de andra. Kavring! Och så god att jag gick och köpte den ögonabums. 8:an i jämförelse var ingen höjdare; gulare igen och alldeles för mkt jästtoner. Jag kom aldrig över jästtonerna. Vilken är konstigt, för jag har druckit Brewdogs Trashy Blonde (haha!) förut och tyckt att den var ganska okej, men nej. Inte nu.

Som nummer nio återkom min stora påskfavorit; Mikkellers Jackie Brown; en mörk, rejäl och skummig ale som jag som sagt redan tagit till mitt hjärta. Så även denna gång.

Och slutligen; "den lilla katastrofen" - Frülis Strawberry Beer. Ja, ni hörde rätt. Jordgubbsöl. Det smakar som om någon har hällt ljus lager i jordgubbssaft och nej, det är inte gott. Inte alls. Men smaken är ju som baken och vissa tyckte att den var "jättesmaskig" (...). Kommentar överflödig.

I övrigt har jag beställt och släpat hem Nils Oscars Coffee Stout, dock inte testat ännu, så jag återkommer.

Imorn blir det till att hålla roséprovning för kollegorna innehållandes vårens alla nyheter. Spännande!

Inga kommentarer: